Kreatywne pisanie pozwala na tworzenie najciekawszych i najbardziej angażujących tekstów. Jak się nauczyć pisać kreatywnie? Porady dla początkujących.
Umiejętność kreatywnego pisania ma znaczenie szczególne zwłaszcza w tych branżach, w których jest duże zapotrzebowanie na treści pełniące określone role. Mowa tutaj chociażby o sklepach internetowych, w których kreatywne podejście do prezentowanych treści jest w stanie przyciągnąć klientów i zachęcić ich do zakupu. Kreatywne pisanie sprawdzi się jednak nie tylko w przypadku e-commerce, ale również w szeregu innych. Z tych właśnie względów nauczenie się dobrego, kreatywnego pisania może nie tylko mieć duży wpływ na karierę zawodową, ale również na samozadowolenie ze swojej pracy. Oto porady dla początkujących.
Kreatywność w pisaniu – jak ją osiągnąć?a
Na początku warto zwrócić uwagę, że – na przykład w pracy jako copywriter – nie zawsze będziemy mogli pisać bardziej kreatywnie. Dla wielu klientów takie podejście nie jest mile widziane; po prostu oczekują tekstów w standardowej formie, dopasowanych jedynie do konkretnej firmy, usługi czy marki. Kolejną sprawą jest to, że niekiedy to budżet jest największą przeszkodą w kreatywnym podejściu do pisania – często copywriterom po prostu się to nie opłaca.
Następną kwestią jest sama specyfika zadania. Copywriterzy często wykonują dla branży e-commerce opisy produktów. Przy dziesięciu czy pięćdziesięciu tego rodzaju opisach kreatywność jest mile widziana – nierzadko jednak copywriterzy otrzymują zlecenia na pięćset i więcej opisów. Kreatywność wpływa tutaj nie tylko na budżet, ale również na szybkość realizacji zlecenia. Osoby tworzące opisy produktów zmuszone są w niektórych przypadkach po prostu zrezygnować z bardziej kreatywnego podejścia.
Nieszablonowe myślenie
Najważniejsze w umiejętności kreatywnego pisania wydaje się nieszablonowe myślenie. Pozwala ono na spojrzenie na dany produkt, usługę, firmę czy markę – w zależności od zlecenia – w taki sposób, który pozwala na przykład na wyłuskanie oryginalnych zalet. Umożliwia dostrzeżenie w podmiocie jakiegoś aspektu, który nie jest dostrzegalny dla innych. Angażujący opis właśnie tego aspektu może być zarazem angażujący, jak i po prostu ciekawy dla odbiorców.
Warsztat a umiejętność kreatywnego pisania
Z warsztatem pisarskich jest bardzo podobnie jak z piłką nożną. Piłkarze nie mogą wykonywać sporządzonych przez trenera założeń taktycznych, jeżeli nie pozwala im na to przygotowanie fizyczne. Copywriterzy nie będą w stanie pisać w kreatywny sposób, jeżeli nie będzie umożliwiał im to ich warsztat. W tym miejscu rodzi się zatem pytanie – co należy zrobić, aby wzmocnić swój warsztat pod względem kreatywności?
Dostępnych jest wiele narzędzi i porad, które mają pomagać w treningu kreatywności. Warto z nich korzystać. Ważne jest również to, aby nie zaniedbywać przy tym swojego warsztatu – można chociażby tworzyć krótkie opowiadania, dialogi, stawiać sobie konkretne cele w ramach pisarskich ćwiczeń. Sposobów jest naprawdę wiele, a efekt może dać nam w przyszłości naprawdę mnóstwo dobrego.